Miért csináld? Mi a motivációd? Avagy a sport lelki oldala

A motiváltság, a kitartás, az akaraterő mind része a sportolói létnek. Lehet, hogy néha több van belőlük, lehet, hogy kevesebb, de mindenképp szükséged van rájuk, ha mozgásra adod a fejed.

Ilyenkor nyár végén az ember kicsit újraértékeli a dolgait, rendszerezi a hétköznapjait, melyekbe jó esetben bekerül/visszakerül a rendszeres sport. Ebben az írásban segítek gondolkodni, hogy hogyan maradhat ez egy hosszútávú elhatározás.

A tervezés időszakában érdemes feltenni magadnak három alapvető kérdést, amikre add is meg a válaszokat.

1. Hol a helye és mi a szerepe az életedben a sportnak?

Van, akinek a sport énidő, van, akinek a kikapcsolódás egy formája. Másnak esetleg az egészségtudatos életvitel egy része, netán a szükséges nehézség, ami mumusként mindig ott figyel és amivel állandó küzdelemben áll az ember.

Fontos lépés meghatározni, hogy hol van a mozgásnak a helye, ideje és funkciója az életedben. Lehet, hogy éppen kevesebb az időd rá, esetleg olyan életszakaszban vagy, amikor éppen több, a lényeg, hogy soha ne hagyd el teljesen. Minél inkább elhagyod, akár teljesen, annál nehezebb lesz az újrakezdés, ráadásul elveszíted a sportból nyerhető energiát.  Martin Luther King szavaival élve: “Ha nem repülhetsz, fuss! Ha nem futhatsz, menj! Ha nem mehetsz, csússz! De bárhogy is legyen: mozogj!”

Szakértők szerint célszerű írásban is meghatározni az idejét és helyét az eltervezett edzésnek. Ha megvan a leírt terv, akkor jobban szembesülsz vele és lehet korrigálni, ha kimarad, hogy legközelebb sikerüljön beiktatni.

Semmiképp sem jó indítás, ha egyik napról a másikra olyan nagyszabású döntéseket hozol, hogy mindennap elmész edzésre vagy naponta eljársz futni. Itt is érvényes a fokozatosság elve és a jó szokások kialakítása. Legyen egy felépített rendszered, amiből, ha alkalom adtán ki is marad egy rész, még nem dől össze minden.

Hogyan induljak el?

Lássuk be, hogy egészségünk megőrzése céljából feltétlen szükség van a rendszeres, szintünkhöz illeszkedő, sikerélményekben gazdag mozgásra. Próbálj ki több mozgásformát és találd meg a hozzád legközelebb álló, hosszan fenntartható sporttevékenységet.

Nem kell drága dolgokra gondolni, csak kezdj el naponta biciklizni, gyalogosan közlekedni, hétvégén túrázni, rendszeresen, tempósan sétálni. A közelgő nyár végi, őszi időszak kiváló lehetőség ezekre a szabadtéri mozgásokra.

Amikor a mennyiséget kell meghatározni, azt mondanám, nézd meg hol van a komfortzónád és annál pont eggyel többször szánj időt a mozgásra. Idővel ez a zóna úgyis tágulni fog, ahogy hozzászokik a szervezet és öröm lesz majd a mozgás a kezdeti szenvedés helyett.

Az a jó, ha azt érezed, hogy még nem haltál bele, de küzdöttél. Ettől lesz a sikerélmény és az öröm afelett, hogy legyőzted önmagad.

2. Mennyire tudsz kitartó maradni?

Sokan úgy gondolják, hogy a kitartás, az akaraterő olyan dolgok, amikből valakinek több van, másnak kevesebb. Pedig ez is olyan, mint az izom, fejleszthető.  A reális célok meghatározása elengedhetetlen, hiszen azzal tudsz azonosulni, megvalósíthatónak találod őket, így nem fog elveszni a motiváció. Tehát ha van sikerélményed, látod, hogy naponta haladsz a célod felé, van miért csinálni, akkor fennmarad a motivációd és erősödik az akaraterőd.

A kezdeti vagy újrakezdési időszakban mindenképp jól jöhet egy szakember, akivel közösen át lehet gondolni a célkitűzést, határokat, kereteket a mozgásra. Egy edző nagy segítség lehet, amikor épp feladnád, valami miatt elmegy a kedved vagy akadályba ütközöl.

3. Hogyan tudsz kialakítani egy rendszert?

A sportban alapvető tényező a rendszerben való gondolkodás képessége. Ez nem arról szó, hogy mikor van kedved, vagy mi jön éppen közbe és hogyan találd meg a módját az edzés elhalasztásának. Azért van a rendszer, hogy keretet adjon a dolgoknak. Ezért olyan könnyű az otthoni edzésekkel elcsúszni, hiszen úgy gondolod, hogy ráér egy óra múlva is elkezdeni, de akkor hirtelen vacsoraidő lesz, vagy közbe jön valami és akkor könnyebb azt mondani, hogy így alakult, majd holnap. Otthon magaddal kell elszámolni és könnyen halogatás lehet a vége. Ilyen az otthoni futópad vagy szobabicikli esete is. Nincs „közönség” és senkinek nem tartozol magyarázattal, hogy miért nem álltál még fel a tv elől.

A sportnak nagyon erős a szociális része, márpedig, ha egyedül vagy, akkor hamar elfogyhat a motiváció. Ha teheted keress olyan mozgásformát (is) amit kisebb csapatban, közösségben végezhetsz. Számít, hogy hétről-hétre találkoztok, várjátok egymást, együtt küzdötök és lesz pozitív élményetek, hogy sikerült megcsinálni.

Ha szeretnél egy kis csapatban edzeni Zuglóban, akkor csatlakozz az edzéseinkhez keddenként 18.30-tól, vagy szombatonként 9.00-tól. Itt találsz bővebb infót, de keress bátran az elérhetőségek egyikén és próbáld ki velünk a mozgást!

PRO TIPP: Legyen a sportolás része egyfajta rituálé, ráhangolódás, előtte-utána. Iktass be olyan szokásokat, amik vonzóvá teszik számodra ezt a folyamatot. Ez lehet pl. egy finom shake edzés után vagy egy közös teázás egy szabadtéri edzés végén 😊. Találd ki, hogy neked mi ez a kis plusz. (Mi páran pl. egy időben gyrosozni jártunk egyik edzés után.)

A sportolás mindenképpen egy magaddal eltöltött idő, fogd fel úgy, hogy megismerheted a határaidat, elkezdhetsz magaddal foglalkozni. Millió pozitív egészségügyi hatását hosszan sorolhatnám, de a legalapvetőbb, hogy elterel a hétköznapi megoldandó feladatoktól, levezeti a stresszt és boldogsághormonokat szabadít fel. Remélem ez máris elég ahhoz, hogy felállj a kanapéból és mielőbb belevágj ebbe a kalandba!

Megosztás

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Hasonló Cikkek

Kompár Zsófia

funkcionális tréner, személyi edző, csoportos fitness oktató

A változás természetes (…), és biztos, hogy befolyásolható. Csak rajtunk múlik, hogy milyen irányba. – L’ecsó c. film

Kedvencek
Konzultáció
Fedezz fel