A tavasztól vagyok fáradt vagy más oka van?

Létezik tavaszi fáradtság?

A tavaszi fáradtság nem mítosz, létezik, de nem betegség, hanem szervezetünk átállása a télről a tavaszra. A negatív tüneteket azért érzünk ilyenkor, mert a felhalmozott vitamintartalékaink kiürülőben vannak.

A másik oka lehet a hormonháztartásunkban lezajló változás. A tél folyamán kevesebb napfény ér bennünket, így a szerotonin – boldogsághormon – a télen lecsökken. A téli rövid nappalok és hosszú éjszakák az „alvási hormont”, a melatonint emelik meg a szervezetben.

Ám beletelik egy kis időbe, amíg a boldogsághormon megnyeri a párbajt az álmosító melatonin ellen. Így ez az átállás nem megy egyik pillanatról a másikra. Hiába süt a nap, mintha még mindig bágyadtabbak, aluszékonyabbak lennénk.

Szerencsére a tavaszi fáradtság tünetei csak pár hétig tartanak, aztán szervezetünk új évszakra való átállásával lassan megszűnnek.

Az óraátállítás is rátesz egy lapáttal

Nem elég a hormonális változás, a vitaminhiány, hanem az óraátállítás is tavaszra esik, ami még egy plusz oka lehet annak, hogy egész nap kóválygunk. A téliről a tavaszi időszámításra való átállás nemcsak azért kellemetlen, mert ilyenkor éjszaka egy órával kevesebbet alszunk, hanem azért is, mert a biológiai óra nem képes követni a napirendünk azonnali megváltozását.

Legyél türelmes magadhoz, amíg ehhez a sok változáshoz alkalmazkodik a szervezeted!

Mit tehetsz a tavaszi fáradtság legyőzésére?

Nem kell ölbe tett kézzel várnod a csodára, te magad is tehetsz azért, hogy a kellemetlenségeken enyhíts!

  • Tartózkodj minél többet a napon, mert a szerotonin képződését nagy mértékben elősegíti a napfény!
  • Mozogj sokat a szabad levegőn, kirándulj, szervezz szabadtéri programokat, vagy csatlakozz a szabadtéri csoportos edzésekhez 🙂  mert a friss oxigén feltölt!
  • Az is sokat segíthet, ha a napot váltózuhannyal indítod, ami energizál. De ez napközben is segíthet a fáradtság ellen.
  • Törekedj rá, hogy már éjfél előtt álomba merülj, és naponta legalább 7–8 óra alvást biztosíts szervezeted számára!
  • Minden nap meg kell teremteni a feltételeket ahhoz, hogy agyunk – legalább néhány órára – teljesen kikapcsolhasson. Keresd azokat az emberi kapcsolatokat, amelyek segíthetnek a feltöltődésben!
  • Kerüld a zsíros, feldolgozott- és gyors ételeket, helyettük pedig inkább válaszd a friss gyümölcsöket és zöldségeket. Ez a tavaszi fáradtság alatt különösen nehéz feladat lehet, hiszen legtöbben ösztönösen a zsíros, cukros dolgok felé nyúlunk, amikor kimerültnek érezzük magunkat. Azonban tartsuk észben, hogy ezek az élelmiszerek szó szerint csak ideig-óráig hoznak könnyebbséget, és a belőlük nyert hirtelen energialöket ugyanolyan gyorsan fog távozni, ahogyan jött
  • Nem árt tavasz elején a C és D vitamin pótlása minőségi táplálékkiegészítőkkel, amíg a piacon nem jelennek meg a friss, szezonális gyümölcsök, zöldségek
  • Naponta többször szellőztessük ki azt a helyiséget, ahol tartózkodunk! A friss oxigénnel lényegesen könnyebb a testnek az átállás.
  • A kávé nem mindig a legjobb megoldás, mert van, akinél pont az ellenkező hatást éri el vagy az éjszakai alvásba zavar be. Próbáld ki inkább a zöld teát, a matcha teát!
  • Bőségesen igyál vizet és gyógyteákat!
  • Néha állj fel az asztaltól, menj az ablakhoz és lélegezz tudatosan mélyeket!
  • Ha ülőmunkát végzel, néha tarts egy kis szünetet és végezz el egy könnyű átmozgató gyakorlatsort!
  • Olvass könyveket, hallgass zenét, – a művészet befogadása frissítően hathat rád, főleg, ha mindezt a szabadban teszed!

Mi állhat még a fáradtság hátterében?

  • alváshiány
  • mozgáshiány
  • zsíros és kalóriadús ételek fogyasztása
  • túlsúly
  • diétázás vagy alultápláltság
  • folyadékhiány
  • stressz, túlhajszoltság
  • rosszul szellőzött, száraz levegőjű helyiségekben való tartózkodás
  • a légtérben lévő mérgező és egyéb káros anyagok

 

És ha ezeket mind kizártad, lehet, hogy valami betegség lehet az ok. Ha a fáradtság, kimerültség tartósan fennáll, mindenképp fordulj orvoshoz! Érdemes legalább évente egy teljes vérképet is kérni a háziorvosodtól, ami szintén rávilágíthat a tartós kimerültség okára.

 

Milyen betegségek állhatnak a tartós, krónikus fáradtság hátterében?

  • Vírusos vagy bakteriális fertőzések
  • Alvási apnoe: légzéskimaradást jelent alvás közben. Az érintettek nem nagyon tudnak róla. Emiatt napközben fáradtnak érzik magukat.
  • Az olyan anyagcsere-betegségek, amilyen a pajzsmirigy alulműködés  vagy a cukorbetegség, szintén gyakran járnak fáradtsággal.
  • A vérszegénység is gyakori oka a fáradtságnak. Vashiányos vérszegénység nőknél menstruáció alatt gyakran előfordul. A vashiány oka lehet még terhesség, kevés vasat tartalmazó étrend, felszívódási zavarok (pl. Crhon-betegség vagy gluténérzékenység).
  • Daganatos betegségek
  • Pszichés problémák: pl. depresszió, félelem, fóbiák. Ha a fáradtság és levertség mindig télen jelentkezik, akkor téli depresszióról lehet szó.
  • Szívritmus zavarok
  • Alacsony vérnyomás
  • Migrén
  • Továbbá bizonyos gyógyszerek szedése is okozhat fáradtságot.

 

A fáradtság kezelhető, de többnyire csak életmódbeli vagy napirendi változtatással. Büntetlenül nem lehet kijátszani testünk cirkadián ritmusát!

Ha megteszed a szükséges lépéseket, akkor sem számíthatsz azonnali hatásra, viszont légy türelmes, haladj lépésről lépésre, és meglátod majd a pozitív eredményt. Ha a háttérben betegség áll, azt minél hamarabb kezelni kell, ezért mihamarabb fordulj orvoshoz vagy egyéb szakemberhez!

 Amúgy pedig élvezd a tavaszt, hiszen egész télen erre vártál!

 

 

 

 

 

 

Megosztás

Hasonló Cikkek

Miért nincs kedvem edzeni?

Hogyan tudna egy autó hosszútávon úgy jól működni, hogy nem tankoljuk meg, nem végezzük el időben az olajcserét, vagy

Kompár Zsófia

FUNKCIONÁLIS TRÉNER, SZEMÉLYI EDZŐ, CSOPORTOS FITNESS OKTATÓ

A változás természetes (…), és biztos, hogy befolyásolható. Csak rajtunk múlik, hogy milyen irányba.

L'ecsó c. film

Iratkozz fel, hogy ne maradj le az újdonságokról

Edzés, receptek, tippek, trükkök és még sok más

Ezek is érdekelhetnek

Életmód

Az alattomos pluszkiló gyáros

Csipegetsz, nassolsz, majszolgatsz akár hétköznap van, akár hétvége, akkor is, ha jó a kedved akkor is, ha rossz, a tv előtt, a gép előtt, telefonnal

Iratkozz fel, hogy ne maradj le az újdonságokról!